
Ordentlig rustbeskyttelse med Dinitrol
Det danske klima hører til blandt verdens mest hårdeste – set med din bils øjne. Bilens karrosseri udsættes for høj fugtighed stort set året rundt – og derfor risikerer din bil at få rustangreb allerede i bilens første leveår.
Selvom bilfabrikkerne yder mange års rustgaranti, er det kun en garanti imod gennemtæring indefra. Det betyder, at der skal være hul i pladen, før rustangrebet er omfattet af garantien. Bundkar, bremserør og øvrige mekaniske dele i bilens undervogn er ikke omfattet af fabrikkernes rustgaranti.
Aunetto anbefaler derfor, at du giver din bil supplerende rustbeskyttelse.
Autoværkstedet Aunetto samarbejder med Dinitrol i Herning. Som med enhver anden værkstedsydelse er rustbeskyttelse en tillidssag – men hvor du ved selvsyn kan konstatere om bulen er rettet ud eller pæren er skiftet er det straks svære at konstatere om rustbeskyttelsen er udført korrekt.
Vi har valgt at samarbejde med Dinitrol fordi vi kender deres kvalitet – og fordi de udfører et arbejde som vi tør stå inde for. Dinitrol bliver tjekket af Teknologisk Institut ligesom Aunetto i Herning også gør.
Skal min elbil også rustbeskyttes?
Ja, det skal den. En elbil er stadig bygget af metal og det bliver angrebet på sammen måde som hvis din bil havde en benzin eller dieselmotor.
Min bil er galvaniseret, så er rustbeskyttet vil ikke nødvendig?
Næsten alle biler er i dag galvaniseret. Noget de første bilfabrikker startet på i slut 80’erne og det blev rigtig udbedt midt i 90’erne.
Den tykkelse af galvanisering som bliver lagt på biler i dag, er så nøje udregnet, at den ikke holder længere tid end nødvendig.
Hvis din bil f.eks. har 12 år rustgaranti, betyder det at bilens jernplader ikke må være gennemtæret i løbet af de 12 år. Har bilen ikke fået nogen former for rustbeskyttelse i løbet af de 12 år, har vi set biler som er så kraftig angrebet af rust, at det ikke kan svare sig at rede bilen. Sammenligner vi med en bil som er rustbeskyttet fra ny eller et par år gammel, er der ofte ikke noget rust at se, selv efter 12 år på de danske veje.
Hvad er forskellen på rustbeskyttelse og undervognsbehandling?
Rustbeskyttelse dækker både over bilen bund, motorrum og alle bilens hulrum i vanger, skærm og døre. Undervognsbehandling dækker over bunden af bilen og dens tekniske elementer fx for og bag-bro.
Er du i tvivl om hvad din bil skal have, eller tidligere har fået af behandling, så kontakt os.
Hvor lang tid tager det at rustbeskyttet min bil?
Normalt skal du undvære din bil i 2-3 dage. Hvis du ikke kan undvære en bil, kan du leje en bil af os til kun 100kr. Om dagen.


Skal min elbil også rustbeskyttes?
Ja, det skal den. En elbil er stadig bygget af metal og det bliver angrebet på sammen måde som hvis din bil havde en benzin eller dieselmotor.
Min bil er galvaniseret, så er rustbeskyttet vil ikke nødvendig?
Næsten alle biler er i dag galvaniseret. Noget de første bilfabrikker startet på i slut 80’erne og det blev rigtig udbedt midt i 90’erne.
Den tykkelse af galvanisering som bliver lagt på biler i dag, er så nøje udregnet, at den ikke holder længere tid end nødvendig.
Hvis din bil f.eks. har 12 år rustgaranti, betyder det at bilens jernplader ikke må være gennemtæret i løbet af de 12 år. Har bilen ikke fået nogen former for rustbeskyttelse i løbet af de 12 år, har vi set biler som er så kraftig angrebet af rust, at det ikke kan svare sig at rede bilen. Sammenligner vi med en bil som er rustbeskyttet fra ny eller et par år gammel, er der ofte ikke noget rust at se, selv efter 12 år på de danske veje.
Hvad er forskellen på rustbeskyttelse og undervognsbehandling?
Rustbeskyttelse dækker både over bilen bund, motorrum og alle bilens hulrum i vanger, skærm og døre. Undervognsbehandling dækker over bunden af bilen og dens tekniske elementer fx for og bag-bro.
Er du i tvivl om hvad din bil skal have, eller tidligere har fået af behandling, så kontakt os.
Hvor lang tid tager det at rustbeskyttet min bil?
Normalt skal du undvære din bil i 2-3 dage. Hvis du ikke kan undvære en bil, kan du leje en bil af os til kun 100kr. Om dagen.

Hvilken rustbeskyttelse center i Herning er det bedste?
Det er der mange meninger om. Vi bruger samarbejder med Dinitrol Herning. Dinitrol fordi det er et produkt som bevarer sin fleksibilitet over tid. Vi ser tit andre rustbeskyttelse produkter, udtørre efter nogen år. Det gør at der kommer revner i beskyttelsen og derved øges risikoen for at vand og salt trænger ind.
Vigtig af alt er den person som udfører rustbeskyttelse opgaven. At personen følger de sprøjte skemaer som er lavet for de enkelte bilmodeller. F.eks. En Citroen C3 skal ikke rustbeskyttes på sammen måde som en Peugeot 508, da der er forskel på hvordan man kommer ind i de forskelle døre, vanger og hulrum for at sprøjte. Alle bilmodeller er forskellige og derfor er det vigtig at skemaet bliver fuldt. Bliver den ikke det, så er bilen ikke rustbeskyttet rigtig og godt, hvilket er en falsk tryghed.
Hvordan forgår en rustbeskyttet?
- Hjul, inder skærme og andre plastdele afmonteres.
- Der foretages en grundig rengøring af undervognen med højtryksrenser.
- Undervognen efterkontrollernes for gennemtæring og herefter tørres bilen med varm luft.
- Der påføres beskyttelsesfilm på alle lakerede flader.
- Der foretages boring og demontering af propper.
- Døre, hulrum, vanger og paneler sprøjtes med rustbehandling.
- Undervognen og skærmkasserne sprøjtes.
- De afmonterede plastdele genmonteres.
- Bilen vaskes og rengøres.
- Bilen er klar til afhentning.
Hvad koster en Dinitrol rustbeskyttelse?
Det er helt afhængig af hvad bil du har. Få et tilbud her.
Hvordan bestiller jeg?
Det kan du gøre på flere måder. Enten ved at ringe til os på 75121313, sende en mail til herning@herning.dk eller ved at kommer forbi os på Rønnebærvej 7 i Herning.
Skal jeg være opmærksom på noget efter min bil er blevet rustbeskyttet?
Ja. Din bil kan godt dryppe de første 2-3 dage efter den er blevet rustbeskyttet, især hvis vejret er varmt. Parker derfor ikke din bil et sted som tager skade af undervognbeskyttelse f.eks fliser i indkørslen.
Der kan også løbe rustbeskyttelse ud ad døre og klapper de første dage. Til at fjerne dette, lægger vi altid en lille svamp og rensevæske i din bil, efter den er rustbeskyttet.
Hvor tit skal min bil rustbeskyttes?
Vi anbefaler at du får genbehandlet din bil for hvert 2-3 år, men det kommer an på hvor mange km du kører i din bil om året.
Hvad tid på året er bedst at få rustbeskyttet sin bil?
Førhen sagde man at det skulle gøres om efteråret inden vinter. Egentligt er det lige meget hvornår du får gjort det. Det vigtig er blot, at din bil bliver beskyttet mod det danske vejr.


Hvad koster en Dinitrol rustbeskyttelse?
Det er helt afhængig af hvad bil du har. Få et tilbud her.
Hvordan bestiller jeg?
Det kan du gøre på flere måder. Enten ved at ringe til os på 75121313, sende en mail til herning@herning.dk eller ved at kommer forbi os på Rønnebærvej 7 i Herning.
Skal jeg være opmærksom på noget efter min bil er blevet rustbeskyttet?
Ja. Din bil kan godt dryppe de første 2-3 dage efter den er blevet rustbeskyttet, især hvis vejret er varmt. Parker derfor ikke din bil et sted som tager skade af undervognbeskyttelse f.eks fliser i indkørslen.
Der kan også løbe rustbeskyttelse ud ad døre og klapper de første dage. Til at fjerne dette, lægger vi altid en lille svamp og rensevæske i din bil, efter den er rustbeskyttet.
Hvor tit skal min bil rustbeskyttes?
Vi anbefaler at du får genbehandlet din bil for hvert 2-3 år, men det kommer an på hvor mange km du kører i din bil om året.
Hvad tid på året er bedst at få rustbeskyttet sin bil?
Førhen sagde man at det skulle gøres om efteråret inden vinter. Egentligt er det lige meget hvornår du får gjort det. Det vigtig er blot, at din bil bliver beskyttet mod det danske vejr.

Giver Dinitrol rustgaranti?
Ja, det gør de og er noget Aunetto kan hjælpe dig med at få.
Hvis din bil bliver behandlet inden den er 1 år gammel og efterfølgende bliver genbehandlet for hvert 3 år, så for du 30 års rustgaranti.
Hvis din bil er over 1 år gammel, kan du også få rustgaranti. Det kræver at Dinitrol får lov til at undersøge din bil først. Efter første undervognsbehandling skal den genbehandles for hver 2 år. Så vil du få 20 års garanti.
Udfører Aunetto selv rustbeskyttelse i Herning?
Nej det gør vi ikke. Dinitrol Danmark har undervognscentre flere steder i Danmark som vi sammenarbejder med. Det er dog fortrinsvis Dinitrol Herning vi benytter.
Hvorfor skal jeg vælge at sætte min bil hos Aunetto, i stedet for at køre den direkte til Dinitrol?
Det er egentligt op til dig. Pris for rustbeskyttelse er den sammen om du vælger Aunetto eller et Dinitrol center. Ofte skal bilen have lavet flere ting som f.eks. service, skiftet bremser, tandrem eller noget helt andet inden bilen skal til rustbeskyttelse. I så fald, vil det være lettere for dig at bruge Aunetto Herning til at arrangere det hele.
Min bil har rustgaranti, mister jeg den ved at bruge Dinitrol?
Som udgangspunkt nej. Dinitrol er godkendt af rigtig mange bilmærker, herunder Citroen, Peugeot, Ds og Opel. Dog er der nogen bilfabrikanter som kun anbefaler andre rustbeskyttelse produkter, af princip. Tjek derfor altid i din bils servicebog, hvad bilfabrikanten anbefaler.
Hvordan og hvornår startet Dinitrol?
Det var svenske Sven Johansson (1880-1959) som opfandt det produkt som Dinitrol består af. Han var uddannet og arbejdede som kirurg og var professor indenfor dette felt. Udover dette var han også politiker. Han opdagede i 1937, at de rustfri produkter som han som kirurg, indopererede begyndte at ruste, når de kom i kontakt med menneskelige kropsvæsker. Dette begyndte han at forske videre med i hans fritid. I 1947 var han kommet så langt i forskningen at han kunne optage patent. Hans nyopfundet kemiske tilsætningsstof, di-orthe-nitron tog han patent beskyttelse på i 25 lande.
Sven Johansson tog kort tid efter 1947 kontakt til firmaet Astra og lavede en aftale om at de skulle hjælpe ham med distributionen og produktion. Astra solgt Dinitrol til tyske Würth i 1991.
I 1960 blev den første bil Dinitrol undervognbehandlet. Den første bil var en svensk Peugeot 203 salon. Dinitrol kom på det danske marked 5 år senere.
Dinitrol er og bliver brugt mange steder i dag og ikke kun på biler og lastbiler, men alle steder hvor metal har kontakt med vand og luft. Blandt andet forskellige produktion anlæg, men også fly. Saab har brugt Dinitrol på deres fly siden 1982 og flere flyselskaber beskytter også deres fly med Dinitrol, blandet andet flyselskabet Lufthansa.


Hvordan og hvornår startet Dinitrol?
Det var svenske Sven Johansson (1880-1959) som opfandt det produkt som Dinitrol består af. Han var uddannet og arbejdede som kirurg og var professor indenfor dette felt. Udover dette var han også politiker. Han opdagede i 1937, at de rustfri produkter som han som kirurg, indopererede begyndte at ruste, når de kom i kontakt med menneskelige kropsvæsker. Dette begyndte han at forske videre med i hans fritid. I 1947 var han kommet så langt i forskningen at han kunne optage patent. Hans nyopfundet kemiske tilsætningsstof, di-orthe-nitron tog han patent beskyttelse på i 25 lande.
Sven Johansson tog kort tid efter 1947 kontakt til firmaet Astra og lavede en aftale om at de skulle hjælpe ham med distributionen og produktion. Astra solgt Dinitrol til tyske Würth i 1991.
I 1960 blev den første bil Dinitrol undervognbehandlet. Den første bil var en svensk Peugeot 203 salon. Dinitrol kom på det danske marked 5 år senere.
Dinitrol er og bliver brugt mange steder i dag og ikke kun på biler og lastbiler, men alle steder hvor metal har kontakt med vand og luft. Blandt andet forskellige produktion anlæg, men også fly. Saab har brugt Dinitrol på deres fly siden 1982 og flere flyselskaber beskytter også deres fly med Dinitrol, blandet andet flyselskabet Lufthansa.
Del din værkstedsregning op?
Vi har hos Aunetto lavet en aftale med Resurs bank, om at du få et værkstedskreditkort. Med kreditkortet kan du få serviceret din Citroen hos os og så først betale om 12, 18 eller 36 måneder, alt afhængig af hvad du vælger. De første 30 dage er helt fri for omkostninger for dig.