PEUGEOT 208
Peugeot 208 – En moderne bybil med stil og teknologi
Peugeot 208 er en af de mest populære modeller i den lille bilklasse – og med god grund. Den kombinerer elegant design, moderne teknologi, lave driftsomkostninger og et bredt udvalg af motorvarianter, der gør den velegnet til både bykørsel og længere ture. Siden introduktionen i 2012 har Peugeot 208 udviklet sig markant, og i dag fås den i både benzin-, diesel- og fuldelektriske versioner. På Aunetto.dk hjælper vi dig med at finde den helt rigtige Peugeot 208 til dine behov – uanset om du går efter økonomi, komfort eller bæredygtighed.
Vi er hos Aunetto specialister i reparationer og vedligeholdelse på Peugeot 208.
Introduktion: Den første generation (2012-2019)
Peugeot 208 blev lanceret i 2012 som afløser for den tidligere Peugeot 207. Den nye model markerede et klart stilskifte – væk fra de lidt tungere former og over i et mere kompakt, sportsligt og moderne design. Den første generation blev bygget på PSA’s PF1-platform, som også blev delt med bl.a. Citroën C3.
Bilen kom hurtigt i forskellige varianter, med både tre- og femdørs karrosseri. Designet var karakteristisk for Peugeot med den “flydende” kølergrill, boomerang-formede LED-lygter og de karakteristiske, højt placerede baglygter. Kabinen bød på det innovative i-Cockpit, hvor instrumenteringen var placeret over det lille, kompakte rat – noget, der senere er blevet et kendetegn for Peugeots biler.
Motorprogram og køreegenskaber
Den første Peugeot 208 kunne fås med et bredt udvalg af motorer som vi hos Aunetto kan servicer på autoværksted i Herning:
Benzin: Primært 3-cylindrede PureTech-motorer i 1.0 og 1.2 liters versioner, med alt fra 68 til 110 hk.
Diesel: BlueHDi-dieselmotorer i forskellige udgaver, som kombinerede god brændstoføkonomi med lav CO2-udledning.
GTi-version: Den sportslige Peugeot 208 GTi kom med en 1.6 THP motor med op til 208 hk – en værdig arvtager til den legendariske 205 GTi.
Bilen var letkørt og økonomisk, og mange roste den for dens komfort og gode styreegenskaber, særligt i bymiljø.
Facelift i 2015 – Opdateret design og ny teknologi
I 2015 fik Peugeot 208 et facelift, der gjorde modellen endnu mere moderne. Visuelt blev fronten skærpet med en mere markant grill, nye LED-lys og en opdateret kofanger. Bagpå fik lygterne en ny signatur med “kløremærke”-design, der blev et nyt designelement for mærket.
Interiøret blev også løftet med nye materialer og forbedret infotainmentsystem. Desuden blev motorprogrammet opdateret, og brændstoføkonomien forbedret yderligere – flere modeller kom nu under 100 g/km CO2.
Anden generation (2019 – nu)
I 2019 blev anden generation af Peugeot 208 lanceret, og denne gang var det med endnu større ambitioner. Bilen blev bygget på PSA’s nye CMP-platform, der gjorde det muligt at tilbyde både forbrændingsmotorer og eldrift i samme karrosseri. Den nye generation satte en ny standard for små biler – både designmæssigt og teknologisk.
Design og interiør
Den nye Peugeot 208 er markant mere skarp i sit udtryk. Designet er inspireret af Peugeot 508 og 3008 med den karakteristiske “sabeltand”-LED-signatur foran og 3D-LED-baglygter. Formen er mere muskuløs, og den samlede fremtoning er både dynamisk og ungdommelig.
Indvendigt er det opdaterede i-Cockpit en central del: et kompakt rat, en stor touchskærm og en 3D digital instrumentering, som på topmodellerne skaber en visuel dybde. Materialekvaliteten er løftet, og kabinen føles som noget fra en klasse over.
Motorvarianter – benzin, diesel og el
Peugeot 208 tilbydes i tre forskellige drivlinjer:
Benzin: De effektive 1.2 liters PureTech-motorer fås med 75, 100 og 130 hk. Modellerne med 100 og 130 hk kan fås med en 8-trins automatgearkasse (EAT8), som giver en særdeles komfortabel køreoplevelse.
Motorerne køre med tandrem, som Aunetto tilbyder tandremsskift til fast pris.
Diesel: Kun én dieselmotor – 1.5 BlueHDi med 100 hk – tilbydes. Den er populær til dem, der kører langt og vil have lavt forbrug og CO2-udledning.
El (e-208): En af de mest interessante nyheder er Peugeot e-208, den fuldelektriske udgave med en 50 kWh batteripakke og en rækkevidde på op til ca. 362 km (WLTP). Med 136 hk og øjeblikkeligt moment er den både hurtig og sjov at køre – samtidig med at den er emissionsfri og billig i drift.
e-208 har hurtigt vundet popularitet i Danmark, især fordi den kombinerer moderne elbil-teknologi med det samme flotte design og praktiske størrelse som de øvrige 208-varianter.
Udstyrsniveauer og funktioner
Peugeot 208 fås i flere forskellige udstyrsniveauer – typisk Active, Allure og GT – samt særlige kampagnemodeller. Her er nogle af de vigtigste features, man kan finde i en veludstyret 208:
- Adaptiv fartpilot og vognbaneassistent
- Apple CarPlay og Android Auto
- Bakkamera og parkeringssensorer
- Keyless adgang og start
- Full LED-forlygter
- Trådløs mobilopladning
- 3D digital instrumentering
- Automatisk klimaanlæg
GT-udgaven, der fås både til benzin og el, byder på sportslige detaljer som sorte skærmkant-lister, større fælge, ambientebelysning og særlige sæder. Den fremstår som den mest luksuriøse version og appellerer især til dem, der vil have en lille bil med stor udstråling.
Peugeot 208 i dag – stadig en favorit
Peugeot 208 er i dag en af de bedst sælgende små biler i Europa – og det gælder også i Danmark. Den kombinerer et lavt brændstofforbrug, stærkt design og moderne teknologi i en pakke, der både er praktisk og fornøjelig at køre i. Især eludgaven e-208 har gjort modellen ekstra relevant i en tid, hvor flere og flere danskere skifter til elbil.
Peugeot har formået at holde modellen frisk med små løbende opdateringer, og i 2023 kom et let facelift med justeringer af frontdesign, ny infotainment og opdaterede drivlinjer – bl.a. med endnu bedre rækkevidde til e-208.
Fremtiden for Peugeot 208
Peugeot har meldt ud, at mærket vil være 100 % elektrisk i Europa i 2030. Derfor spiller e-208 en vigtig rolle i mærkets strategi. I fremtiden kan vi forvente endnu længere rækkevidde, hurtigere opladning og flere digitale funktioner. Det er også sandsynligt, at næste generation af 208 bliver bygget på STELLANTIS’ nye STLA Small platform, som er endnu mere optimeret til elbiler.
Hos Aunetto er vi specialister i service og vedligeholdese af Peugeot 208.
| Koncern | PSA Peugeot Citroën |
| Bilmærke | Peugeot |
| Bilmodel | 208 I |
| Produktionsår | 2012 – 2019 |
| Produktionssted | Trnava, Slovakiet |
| Karrosseriformer | 3 og 5-dørs hatchback |
| Benzin motor | 1,0 – 1,2 – 1,4 – 1,6 |
| Diesel motor | 1,4 – 1,5 – 1,6 |
| Akselafstand | 2538 mm |
| Længde | 3962 mm |
| Bredde | 1739 mm |
| Højde | 1460 mm |
| Koncern | PSA Peugeot Citroën |
| Bilmærke | Peugeot |
| Bilmodel | 208 II |
| Produktionsår | 2019 – |
| Produktionssted | Trnava, Slovakiet |
| Karrosseriformer | 3 og 5-dørs hatchback |
| Benzin motor | 1,2 |
| Diesel motor | 1,5 |
| El motor | 101 kw |
| Akselafstand | 2540 mm |
| Længde | 4055 mm |
| Bredde | 1745 mm |
| Højde | 1430 mm |
Peugeot 208 data
| Model | Cylindre | Ventiler | Slagvolume cm³ |
Max. effekt kW (hk) / omdr. |
Max. drejningsmoment Nm / omdr. |
0-100 km/t sek. |
Km/l | Topfart km/t |
Byggeår |
| Benzinmotorer | |||||||||
| 1,0 68 VTi | 3 | 12 | 999 | 50 (68) / 5750 | 95 / 3000 | 14,0 | 23,3 | 163 | 9/2012 − 12/2017 |
| 1,2 82 VTi | 3 | 12 | 1199 | 60 (82) / 5750 | 118 / 2750 | 12,2 | 21,3-23,4 | 175 | 9/2012 − 12/2019 |
| 1,2 100 PT | 3 | 12 | 1199 | 73 (100) / 5500 | 205 / 1750 | 9,9 | 26,2 | 188 | 2019 |
| 1,2 110 PT | 3 | 12 | 1199 | 80 (110) / 5500 | 205 / 1750 | 9,3 | 22,2-24,4 | 188 | 1/2018 − 12/2019 |
| 1,4 95 VTi | 4 | 16 | 1397 | 70 (95) / 6000 | 136 / 4000 | 10,5 | 17,9 | 188 | 4/2012 − 12/2017 |
| 1,6 120 VTi | 4 | 16 | 1598 | 88 (120) / 6000 | 160 / 4250 | 9,9 | 190 | 4/2012 − 12/2017 | |
| 1,6 155 THP | 4 | 16 | 1598 | 115 (156) / 6000 | 260 / 1750 − 4000 | 7,3 | 17,2 | 215 | 9/2012 − 12/2017 |
| 1,6 GTi | 4 | 16 | 1598 | 147 (197) | 275 | 6,8 | 16,9 | 230 | 3/2013 – 12/2016 |
| 1,6 GTI | 4 | 16 | 1598 | 152 (208) | 300 | 6,5 | 18,5 | 230 | 1/2017 – 12/2018 |
| Dieselmotorer | |||||||||
| 1,4 HDi 68 | 4 | 8 | 1398 | 50 (68) / 4000 | 160 / 1750 | 13,5 | 29,4 | 163 | 4/2012 − 12/2015 |
| 1,6 e-HDi 92 | 4 | 8 | 1560 | 68 (92) / 4000 | 230 / 1750 | 10,9 | 26,3 | 185 | 4/2012 − 12/2015 |
| 1,6 e-HDi 115/120 | 4 | 8 | 1560 | 84/88 (114/120) / 3600 | 270 / 1750 | 9,7 | 26,3 | 190 | 4/2012 − 12/2015 |
| 1,6 Blue HDI 100 | 4 | 8 | 1560 | 73 (100) | 254 / 1750 | 10,7 | 33,3 | 187 | 1/2015 – 2/2019 |
| 1,5 Blue HDI 100 | 4 | 8 | 1499 | 73 (100) | 250 / 1750 | 10,5 | 30,6 | 188 | 2/2019 – 12/2019 |
Der tages forbehold for evt. teste fejl.