Aircondition service

Aircondition og klimaanlæg

De fleste nye biler leveres i dag med enten aircondition (a/c) eller klimaanlæg. Betegnelsen dækker over det samme – nemlig et køleanlæg til bilen.

Anlægget fungerer populært sagt som et køleskab og kan derved nedkøle luften inden den bliver sendt ind i bilens kabinen. Anlægget kan være halvautomatisk eller fuldautomatisk. 

På det halvautomatiske anlæg kaldt aircondition, skal du manuel placere knappen i en varm/kold skala , hvorefter luften køles et antal grader inden indblæsning.

På et fuldautomatisk anlæg kaldt klimaanlæg, angiver du den ønskede temperatur – hvorefter anlægget styrer blæsernes hastighed og temperatur. 

Hvor tit skal et airconditionanlæg til service?

Hvert 2. År. I modsætning til hvad mange tror, så er service af disse anlæg ikke en del af de ordinære serviceeftersyn på din bil. Der forsvinder i løbet af et år op til en 10% af anlæggets kølervæske. Ikke fordi anlægget er utæt, men det siver ud gennem samlinger og pakninger og køleeffekten begynder således at aftage. Det opdager du måske ikke på turen til Fyn – men når du holder i køen på motorvejen i Frankrig og anlægget siger stop, så opdager du det.

 

Hvad består et aircondition-/klimaanlæg af, hovedkomponenterne er:

Aircondition kompressor: Sidder sammen med motoren og trækkes af denne. Kompressoren producer tryk til airconditionanlægget, ved at trykke airconditionvæsken sammen, så anlægget kan producere kold luft. På en elbil bliver den trukket af en elmotor.

Kondensor: Sidder bag ved for-kofangeren og er ofte bygget sammen med vand køleren til motoren. Når ovenstående kompressor trykker aircondition væsken sammen, så bliver væsken varm. Den varme væske bliver afkølet af kondensatoren.

Tørrefilter: Opsamler evt. fugt i airconditionanlægget. Fugt i et airconditionanlæg gør at anlægget vil tære indefra.

Fordamper: En enhed som sidder inden i bilen bag instrumentbordet. Den frigiver den kolde luft til kabinen som er skabt igennem de øvrige komponenter.

Væske: Special væske som komprimeres i aircondition kompressoren. Væsken er kun væske når det er under tryk, ellers er det en gas form.

Olie: Bruges til smøring af kompressoren

Sporstof: Bruges ved airconditionservice, for at spore for eventuelle utætheder.

 

 

Er service på aircondition nødvendig?

Hvis anlægget først siger stop – som følge af manglende på væske i anlægget, kan der være tale om en ganske bekostelig reparation. Det er derfor en god investering at holde anlægget ved lige ved at få lavet service hvert andet år. 
Mindst hvert andet år bør du få foretaget et airconditionservice. En sådan service omfatter udskiftning af væsken og olie i anlægget samt kontrol af hvorvidt anlægget er tæt.

Sådan virker et Aircondition anlæg i en bil
Sådan virker et Aircondition anlæg i en bil

Hvad består et aircondition-/klimaanlæg af, hovedkomponenterne er:

Aircondition kompressor: Sidder sammen med motoren og trækkes af denne. Kompressoren producer tryk til airconditionanlægget, ved at trykke airconditionvæsken sammen, så anlægget kan producere kold luft. På en elbil bliver den trukket af en elmotor.

Kondensor: Sidder bag ved for-kofangeren og er ofte bygget sammen med vand køleren til motoren. Når ovenstående kompressor trykker aircondition væsken sammen, så bliver væsken varm. Den varme væske bliver afkølet af kondensatoren.

Tørrefilter: Opsamler evt. fugt i airconditionanlægget. Fugt i et airconditionanlæg gør at anlægget vil tære indefra.

Fordamper: En enhed som sidder inden i bilen bag instrumentbordet. Den frigiver den kolde luft til kabinen som er skabt igennem de øvrige komponenter.

Væske: Special væske som komprimeres i aircondition kompressoren. Væsken er kun væske når det er under tryk, ellers er det en gas form.

Olie: Bruges til smøring af kompressoren

Sporstof: Bruges ved airconditionservice, for at spore for eventuelle utætheder.

 

 

Er service på aircondition nødvendig?

Hvis anlægget først siger stop – som følge af manglende på væske i anlægget, kan der være tale om en ganske bekostelig reparation. Det er derfor en god investering at holde anlægget ved lige ved at få lavet service hvert andet år. 
Mindst hvert andet år bør du få foretaget et airconditionservice. En sådan service omfatter udskiftning af væsken og olie i anlægget samt kontrol af hvorvidt anlægget er tæt.

Forskel på nyt og slidt pollenfiler

Hvad koster et airconditionservice?

Et aircondition service koster 495kr. Inklusiv moms. 

 Service underholder:

  • Aftapning af gammel airconditionvæske og olie
  • Kontrol for utætheder i aircondition systemet
  • Påfyldning af ny airconditionvæske (Afregnes efter forbrug)
  • Påfyldning af ny airconditionolie
  • Påfyldning af sporstof

Hvad koster påfyldning af aircondition?

Påfyldning af a/c væske kommer udover selve service på airconditionanlægget. Der findes flere type a/c væske, de mest almindelige to typer er R1234 og R134. Vi har som dit lokale autoværksted i Herning a/c maskiner til begge typer aircondition og klimaanlæg. 

Pris pr. gram væske:
R134: 2,50kr. Inkl. Moms
R1234: 4,50kr. Inkl. Moms

Hvilken type a/c middel din bil kører med står på en mærkat i motorrummet på din bil. Et airconditionanlæg kan indeholde fra 250-800gram væske, afhængig af hvad bilmodel der er tale om. På nogen biler er der også en mærkat i motorrummet, hvor der er angivet hvor mange gram væske airconditionanlægget indeholder.

Hvad er aircondition rens?

Service på Aircondition må ikke forveksles med aircondition rens. Det er noget helt andet og har ikke noget med selve airconditionanlægget at være. Aircondition rens handler om at rense de bakterier væk som kan sætte sig på fordamperen inden i kabine. Du er ikke i tvivl når det der er behov for en rens, idet luften som kommer ud af luftventilerne, lugter råddent. 

 

Kan jeg spare brændstof ved at slukke for airconditionanlægget?

Ja, det kan du. Især hvis du kører i en ældre bil fra 90’erne og 00’erne, da disse biler normal køre med kompresser som er on/off. Når de er on, så pumper de? maksimalt, selv om det måske ikke er nødvendigt. 

En ny eller nyere bil er monteret med kompresser som kører hele tiden og pumper kun det som er nødvendigt, afhængig af den ønskede temperatur i kabinen og temperaturen udenfor. Dette gør at kompressoren bruger minimum af energi. 

Så har du en nyere bil, så er det meget lidt du kan spare i brændstof, ved at slukke for klimaanlægget. 

 

Tager aircondition skade ved at være slukket? 

Både ja og nej. Hvis anlægget ikke bliver brugt med jævne mellemrum, så indtørre pakningerne og a/c væsken/gas vil sive ud. Når væske kan sive ud, kan der også komme luft ind. Det kan på sigt bevirke at selve airconditionkompressoren kan sætte sig fast, da den vil irre/ruste indefra, og derfor ødelægges.

Så vi anbefaler at airconditionanlægget som minimum bliver brugt 10-15minutter hver uge, for at undgå skader på anlægget. 

Kold luft i kabine på din bil
Kold luft i kabine på din bil

Hvad er aircondition rens?

Service på Aircondition må ikke forveksles med aircondition rens. Det er noget helt andet og har ikke noget med selve airconditionanlægget at være. Aircondition rens handler om at rense de bakterier væk som kan sætte sig på fordamperen inden i kabine. Du er ikke i tvivl når det der er behov for en rens, idet luften som kommer ud af luftventilerne, lugter råddent. 

 

Kan jeg spare brændstof ved at slukke for airconditionanlægget?

Ja, det kan du. Især hvis du kører i en ældre bil fra 90’erne og 00’erne, da disse biler normal køre med kompresser som er on/off. Når de er on, så pumper de? maksimalt, selv om det måske ikke er nødvendigt. 

En ny eller nyere bil er monteret med kompresser som kører hele tiden og pumper kun det som er nødvendigt, afhængig af den ønskede temperatur i kabinen og temperaturen udenfor. Dette gør at kompressoren bruger minimum af energi. 

Så har du en nyere bil, så er det meget lidt du kan spare i brændstof, ved at slukke for klimaanlægget. 

 

Tager aircondition skade ved at være slukket? 

Både ja og nej. Hvis anlægget ikke bliver brugt med jævne mellemrum, så indtørre pakningerne og a/c væsken/gas vil sive ud. Når væske kan sive ud, kan der også komme luft ind. Det kan på sigt bevirke at selve airconditionkompressoren kan sætte sig fast, da den vil irre/ruste indefra, og derfor ødelægges.

Så vi anbefaler at airconditionanlægget som minimum bliver brugt 10-15minutter hver uge, for at undgå skader på anlægget. 

Aircon service er en nødvendighed for at anlægget forbliver arktiv

Klimaanlæg/aircondition om vinter?

Det er en rigtig god ting at lade anlægget være tændt. Fordi et klima/aircondition anlæg kan bruges til mere end blot at give kold luft om sommeren, da anlægget også tager også fugt ud af luften. Det er en god ting om vinteren, da man ofte sætter sig ind i bilen med våde sko og jakke og måske sne også. Ved at anlægget fjerner fugten, for du mindre dug på bilens ruder, men også et bedre indeklima i kabinen, da fugten ellers vil sættet sig i tæpper og sæder.

 

Mit aircondition suser?

Når du hører at det suser, når aircondition tændes, så er det tegn på at der er for lidt a/c væske i anlægget og anlægget skal til service. 

Du kan bestille tid til aircondition service direkte på vores værksted her.

Pris kun 595kr. Inkl. Moms. Eks. væske. 

 

Mit aircondition virker ikke?

Et aircondition/klimaanlæg består at rigtig mange komponenter, så hvis anlægget ikke virker kan fejlen bestå i mange forskellige ting. En af de mest almindelig fejl som vi hos Aunetto i Herning ser er, anlægget ikke kører, fordi anlægget har tabt sin a/c væske og anlægget dermed er utæt. Utætheder ligger normalt ved et rør eller kondensoren. 

Vi udskifter selvfølgelig aldrig noget uden først at have fortaget en grundig fejlsøgning. Vi har udstyr til at fejlsøge på alle bilmærker og er især specialister i Citroën, Peugeot og Opel biler.

Aunetto A/S - Citroen og Peugeot Specialist Herning