Udskiftning af partikelfilter
Hvorfor har biler et partikelfilter?
For miljøets og vores sundheds skyld! En forbrændingsmotor udleder skadelige gasser og partikler. For at nedbringe mængden af gasser og partikler, sendes de via udstødningsrøret igennem et partikelfilter. Partikelfilteret renser for skadelige gasser og fange størsteparten af partiklerne, så der udledes færre skadelige gasser.
Alle dieselbiler indregistreret efter 1. januar 2010 er monteret med et partikelfilter. Det er EU der lovgiver om hvor meget forbrændingsmotorer må udlede. For at reducere mængden af udledning, bliver disse værdier jævnligt strammet. Det gør at partikelfilter og konstruktion af motoren konstant optimeres.
Et partikelfilter består af stoffet siliciumkarbid. Rent teknisk virker partikelfilteret ved hjælp af et additiv kaldet eolysevæske. Denne væske blandes automatisk med dieselen i brændstoftanken. Eolysevæsken forbrænder dog ikke og udledes derfor sammen med udstødningsgassen – og kommer derved i kontakt med bilens partikelfilter, hvorved dette bliver aktivt.
Hvad sker der hvis partikelfilter stopper til?
Når partikelfilter er tæt på at være stoppet til, så giver bilen dig besked på det. Forsætter du med at køre i bilen vil filteret stoppe endnu mere til. Dette bevirker at bilen går i nødprogram, som gør at motoren ikke tager over 2500 eller 3000 omdrejninger afhængig af hvilken bilmodel der er tale om. Dette giver en væsentlig nedsat ydelse. Det gør motoren, for at beskytte sig selv.
Forsætter man yderlig med kørsel i bilen, ender det med at bilen ikke kan starte, da udstødning og partikelfilter er stoppet 100% til, så motoren ikke kan komme af med udstødningsgasserne. På dette stadie, vil der med alt sandsynlig opstår skader på andre dele af motoren og som derved også skal udskiftes foruden selve partikelfilter.
Eftermontere I partikelfilter?
Ja, det gør vi på biler, ældre end 2010. Dieselbiler uden partikelfilter er pålagt en særlig tillægsafgift på 1.000 kr. årligt. Beløbet opkræves sammen med den grønne ejerafgift. Hvis din Citroen, Peugeot eller Opel ikke er monteret med partikelfilter, så kan du vælge at betale afgiften – eller få eftermonteret et partikelfilter.
Mange vælger at betaler afgiften i stedet for at få eftermonteret et filter. Det skyldes, at en eftermontering af et partikelfilter koster 10.000 – 12.000 kr.
Efter montering af et partikelfiler skal bilen synes og der skal lave en ændring på registreringsattesten.
Hvad sker der hvis partikelfilter stopper til?
Når partikelfilter er tæt på at være stoppet til, så giver bilen dig besked på det. Forsætter du med at køre i bilen vil filteret stoppe endnu mere til. Dette bevirker at bilen går i nødprogram, som gør at motoren ikke tager over 2500 eller 3000 omdrejninger afhængig af hvilken bilmodel der er tale om. Dette giver en væsentlig nedsat ydelse. Det gør motoren, for at beskytte sig selv.
Forsætter man yderlig med kørsel i bilen, ender det med at bilen ikke kan starte, da udstødning og partikelfilter er stoppet 100% til, så motoren ikke kan komme af med udstødningsgasserne. På dette stadie, vil der med alt sandsynlig opstår skader på andre dele af motoren og som derved også skal udskiftes foruden selve partikelfilter.
Eftermontere I partikelfilter?
Ja, det gør vi på biler, ældre end 2010. Dieselbiler uden partikelfilter er pålagt en særlig tillægsafgift på 1.000 kr. årligt. Beløbet opkræves sammen med den grønne ejerafgift. Hvis din Citroen, Peugeot eller Opel ikke er monteret med partikelfilter, så kan du vælge at betale afgiften – eller få eftermonteret et partikelfilter.
Mange vælger at betaler afgiften i stedet for at få eftermonteret et filter. Det skyldes, at en eftermontering af et partikelfilter koster 10.000 – 12.000 kr.
Efter montering af et partikelfiler skal bilen synes og der skal lave en ændring på registreringsattesten.
Hvad er eolysevæske?
Eolysevæske består af det aktive stof cerin. Citroen og Peugeot har siden 2001 benyttet eolysevæske til at nedsætte forbrændingstemperaturen af de skadelige stoffer og gasser.
Hvornår tit skal der tankes eolysevæske på?
Det er meget forskelligt. Bilen beregner hver gang du har tanket bilen, hvordan tilstanden er i partikelfilter og tilsætter så eolysevæske til brændstoffet, i den rettet mænge.
I infodisplayet på din Citroen, Peugeot, Ds eller Opel viser en meddelelse, når bilen mangler eolysevæske – herefter skal du snarest muligt have påfyldt væske, idet partikelfilteret fra dette tidspunkt begynder at sode til. Aunetto anbefaler, at eolysevæsken først påfyldes, når beholderen er tom – dvs. når meddelelsen vises. Normalt sker omkring 80-120.000km kørsel.
Kan du selv påfylde eolysevæske?
Nej. Tanken sidder under bilen og kan kun tankes op nedefra. Eolysevæske er meget giftig og kraftfremkaldene, derfor er der mange sikkerhedsregler som skal overholdes under påfyldning. Efterfølgende skal computeren i bilen kodes, så den ved hvor meget væske der er påfyldt. Alle disse ting gør at det er en værkstedopgave som dit lokale autoværksted i Herning kan gøre for dig.
Eolysetanken indeholder enten 3 eller 5 liters væske. Påfyldning af eolysevæske samt kodning af computeren koster cirka 2.500 kr. Prisen afhænger af bilmodellen.
Hvad er AdBlue?
Adblue er, modsat eolyse, et giftfrit og ufarligt stof for dyr og mennesker. Det består af demineraliseret vand og urinstof. De første Peugeot og Citroen biler med AdBlue kom i 2015.
Kan jeg selv påfylde AdBlue væske?
Ja, det kan du. Det er forskelligt hvor påfyldningsstudsen sidder. Nogen sidder ved siden af brændstofpåfyldningen og andre nede ved reservehjulet. Fælles er at låget til tanken er blåt. Tanken rummer på de fleste Citroën, Peugeot og Opel 17 liter AdBlue væske.
Du kan købe væsken i 10 liters dunke ved Aunetto i Herning, så påfylder vi det for dig.
Min bil er med AdBlue! Har den så også eolysevæske?
Det kommer an på hvilken motor din bil har og hvornår den er bygget. Da EU’s forureningskrav helt tiden bliver skærpet, bliver systemerne på bilerne partikelfiltre også konstant videreudviklet for forsat at nedsætte udledning af udstødningsgasser.
Der findes både Citroën, Peugeot og Opel biler som kun har adblue system og andre som kun har eolyse system, men der findes også biler som kører med begge systemer. Er du i tvivl om hvad systemer der er på din Opel, Peugeot eller Citroen kan vi hjælpe dig. Vi har adgang til fabrikkernes originale data og udfra via bilens stel nummer se hvilke systemer der sidder på din bil.
Hvad er AdBlue?
Adblue er, modsat eolyse, et giftfrit og ufarligt stof for dyr og mennesker. Det består af demineraliseret vand og urinstof. De første Peugeot og Citroen biler med AdBlue kom i 2015.
Kan jeg selv påfylde AdBlue væske?
Ja, det kan du. Det er forskelligt hvor påfyldningsstudsen sidder. Nogen sidder ved siden af brændstofpåfyldningen og andre nede ved reservehjulet. Fælles er at låget til tanken er blåt. Tanken rummer på de fleste Citroën, Peugeot og Opel 17 liter AdBlue væske.
Du kan købe væsken i 10 liters dunke ved Aunetto i Herning, så påfylder vi det for dig.
Min bil er med AdBlue! Har den så også eolysevæske?
Det kommer an på hvilken motor din bil har og hvornår den er bygget. Da EU’s forureningskrav helt tiden bliver skærpet, bliver systemerne på bilerne partikelfiltre også konstant videreudviklet for forsat at nedsætte udledning af udstødningsgasser.
Der findes både Citroën, Peugeot og Opel biler som kun har adblue system og andre som kun har eolyse system, men der findes også biler som kører med begge systemer. Er du i tvivl om hvad systemer der er på din Opel, Peugeot eller Citroen kan vi hjælpe dig. Vi har adgang til fabrikkernes originale data og udfra via bilens stel nummer se hvilke systemer der sidder på din bil.
Kan et partikelfilter renses?
Ja. De fleste typer partikelfilter kan renses. Det kan gøres på forskellige måder. Der findes mange forskellige produkter på spraydåser. Det er ikke noget vi anbefaler, da det har minimal effekt og er miljøskadeligt.
En korrekt og effektiv måde at rense et filter på er at afmontere partikelfilter helt. Derefter monteres filteret i en rensemaskine som trykker en special rensevæske igennem filteret, for at løsne partiklerne. Når partiklerne er løsnet løber de ud med væsken. Den beskidte væske bliver efterfølgende sendt til kommunekemi.
Maskinen måler gennemstrømning på partikelfilter både før og efter rensningen. Det er for at sikre at filteret er så effektivt som et nyt. Er målingerne ikke i orden, bliver partikelfilter renset endnu en gang, indtil målingerne passer med de oplyste krav fra bilfabrikkerne.
Partikelfilter på benzinbiler?
Kravet om partikelfilter har tidligere kun været forbeholdt biler med dieselmotor, da en dieselmotor udleder flere partikler end en benzinmotor. Men efter at EU indførte euronorm 6C, en udvidelse af nye regelsæt, gør at kravene til udledning af udstødningspartikler er blevet så høje, at det nu også indeholder biler med benzinmotor. Derfor skal alle benzinmotorer med direkte indsprøjtning skal fra 1. september 2018 skal have partikelfilter på.
Partikelfilteret bliver slidte på en benzinmotor på samme måde som på dieselmotor, og skal derfor også udskiftes. Hos Aunetto i Herning kan vi udføre udskiftning af partikelfilter på begge motortyper.
Hvor mange km holder et partikelfilter?
Det er afhængigt af hvilken motor der ligger i din bil og hvilken køre stil du har. Kører du mange korte turer (under 30km) hvorved motoren og partikelfilteret ikke bliver rigtigt varmt, så holder filter omkring 80.000-120.000 km. Køre du derimod længere turer i din dieselbil. (Over 30km), så holder det normalt 180.000-220.000 km.
Når et partikelfilter er ved at stoppe til, fortæller din bil det via en lampe og besked i displayet. Lyser service lampe også, kan du se vores service priser her.
Pris på partikelfilter skift?
Udskiftning af et partikelfilter hos Aunetto koster typisk omkring 5-7.000kr. men prisen varierer afhængig af hvilken Citroen, Peugeot, Opel eller anden bilmodel du kører i.
Rensning af et partikelfilter inklusive afmontering og montering koster typisk omkring 2-4.000kr.
Hos Aunetto har vi stor erfaring i service på din bil og udskiftning af partikelfilter på alle bilmodeller.
Ring 75 12 13 13 eller bestil et tilbud ved os, så sender vi en pris til dig.
Hvor mange km holder et partikelfilter?
Det er afhængigt af hvilken motor der ligger i din bil og hvilken køre stil du har. Kører du mange korte turer (under 30km) hvorved motoren og partikelfilteret ikke bliver rigtigt varmt, så holder filter omkring 80.000-120.000 km. Køre du derimod længere turer i din dieselbil. (Over 30km), så holder det normalt 180.000-220.000 km.
Når et partikelfilter er ved at stoppe til, fortæller din bil det via en lampe og besked i displayet. Lyser service lampe også, kan du se vores service priser her.
Pris på partikelfilter skift?
Udskiftning af et partikelfilter hos Aunetto koster typisk omkring 5-7.000kr. men prisen varierer afhængig af hvilken Citroen, Peugeot, Opel eller anden bilmodel du kører i.
Rensning af et partikelfilter inklusive afmontering og montering koster typisk omkring 2-4.000kr.
Hos Aunetto har vi stor erfaring i service på din bil og udskiftning af partikelfilter på alle bilmodeller.
Ring 75 12 13 13 eller bestil et tilbud ved os, så sender vi en pris til dig.